پایگاه اطلاع رسانی بدنسازی و پرورش اندام

هر چیزی در مورد بدنسازی لازم دارید

پایگاه اطلاع رسانی بدنسازی و پرورش اندام

هر چیزی در مورد بدنسازی لازم دارید

کراتین - پارت 3

یکی از مکمل هایی که برای افزایش توان و عملکرد ماهیچه ها در ورزشکاران استفاده می شود کراتین است.کراتین در واقع یک اسید آلی نیتروژنی است که به صورت طبیعی در بدن مهره داران انرژی لازم ماهیچه ها را تامین می کند.این ماده در سال 1832 به عنوان بخشی از ساختار عضلات اسکلتی کشف شد.




توضیحات بیشتر در ادامه مطلب

کراتین بصورت طبیعی در بدن توسط کبد و کلیه ها ساخته می شود و به خون منتقل شده تا ماهیچه ها بتوانند از آن استفاده کنند.حدود 95% کراتین بدن در عضلات اسکلتی وجود دارند و بقیه در قلب و مغز.این ماده بدلیل اینکه در بدن از آمینواسید های ال آرژینین ،گلایسین و ال متیونین ساخته می شود،به عنوان ماده ی ضروری محسوب نمی شود.یادآوری اینکه موادی که در بدن ساخته نمی شوند ولی برای بدن لازم هستند بعنوان مواد ضروری شناخته می شوند.

نیمی از کراتین ذخیره شده در بدن انسان توسط غذا تامین می شود و آن هم عمدتا از گوشت .بهمین دلیل گیاه خواران در بدنشان مقدار پایینی از آن وجود دارد لذا باید از مکمل های حاوی کراتین استفاده کنند.


مکمل های کراتین گاهی اوقات توسط ورزشکاران ،بدن سازان و دیگر افراد که آرزوی حجم عضلانی بیشتری دارند حتی با 2یا3 برابر کراتین موجود در رژیم های پر پروتئین استفاده می شوند.

تحقیقاتی که انجام گرفته گویای این مطلب است که کراتین در افرادی که ازانواع آلرژی رنج می برند بهتر است از مصرف مکمل های کراتین خودداری کنند چراکه باعث ایجاد نشانه های آسم می شود.


از دیگر عوارض آن می تواند گرفتگی عضلانی باشد و همچنین کسانی که مشکلات کلیوی دارند به هیچ وجه نباید مکمل های کراتین مصرف کنند زیرا گزارشاتی در مورد آسیب کلیوی وجود دارد.از دیگر کسانی که در مصرف کراتین بایداحتیاط کنند افرادی هستند که مشکلات کبدی دارند چرا که ممکن است عملکرد کبد با مصرف مقدار زیاد کراتین که در مکمل های آن موجود است باعث تغییراتی شود.


از نظر تئوری کراتین بالا ممکن است عملکرد انسولین را تغییر دهد لذا کسانی که انسولین مصرف می کنند یا دچار دیابت هستند باید حتما قند خون خود را هر روز چک کنند.

مقدار توصیه شده برای استفاده ی بدون خطر کراتین 5 تا 20 گرم در روز (بستگی به نوع فعالیت) است و مصرف بیش از آن می تواند عوارض را نشان دهد.

مکانیسم عملکرد کراتین بدین صورت است که وقتی کراتین فسفات در ماهیچه ها ذخیره میشود با عث می شود آب بیشتری هم در آن ها ذخیره شده و این باعث افزایش حجم عضله می شود بعلاوه که کراتین باعث القای ساخت پروتئین خواهد شد که آن هم منجر به بزرگ شدن ماهیچه ها می شود.


مصرف کراتین در خانم ها در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی شود.


کراتین برای بعضی بیماری ها می تواند مفید باشد که ذکر آن ها در این بحث نمی گنجد.


منبع

نظرات 1 + ارسال نظر
Amjad 1393/04/07 ساعت 11:55 http://amjadacc.blogfa.com

سلام ...
وقت بخیر...

از وبلاگت واقعا استفاده کردم و با اجازه لینکتون کردم...

اگه امکانش بود آسیب دیدگی از ناحیه مفصل شانه و صدای کر کر این مفاصل رو هم توضیحاتی بفرمایین ممنون میشم...

مرسی داداش وبت عالیه!!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد